Organy kolegialne:
Rada Uczelni
Do zadań Rady Uczelni należy:
- opiniowanie projektu strategii uczelni
- opiniowanie projektu statutu
- monitorowanie gospodarki finansowej uczelni
- monitorowanie zarządzania uczelnią
- wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat
- opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni
- wykonywanie innych zadań określonych w statucie
Senat
Skład: Statutowy skład Senatu Politechniki Świętokrzyskiej liczy 46 osób.
W kadencji 2016-2020 Senat stanowią:
- Rektor jako przewodniczący, 4 prorektorzy i 5 dziekanów wydziałów – łącznie 10 osób
- 17 profesorów i doktorów habilitowanych
- 7 pozostałych nauczycieli akademickich
- 9 studentów
- 1 doktorant
- 2 pracowników niebędących nauczycielami akademickimi
Kompetencje Senatu:
- ustalanie głównych kierunków i zasad działania Uczelni, w tym uchwalanie strategii rozwoju Uczelni
- tworzenie kierunków studiów, poziomów, form i profilów kształcenia oraz określanie efektów kształcenia
- uchwalanie wytycznych dla rad wydziałów w zakresie wykonywania podstawowych zadań Uczelni, w tym wytycznych do planów studiów i programów kształcenia
- określanie zasad ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzajów zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych
- ocena działalności Uczelni, zatwierdzanie rocznych sprawozdań Rektora z jej działalności oraz ocena działalności Rektora
- uchwalanie regulaminu studiów, regulaminu studiów doktoranckich, regulaminu studiów podyplomowych oraz zasad przyjęć na studia i studia doktoranckie
- zatwierdzenie planu rzeczowo-finansowego Uczelni
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego Uczelni zgodnie z przepisami
o rachunkowości - podejmowanie uchwał w sprawach tworzenia wydziałów oraz zamiejscowych jednostek organizacyjnych
- podejmowanie uchwał w sprawach tworzenia i likwidacji kierunków studiów
- wyrażanie zgody na zawarcie przez Rektora umowy o współpracy
z podmiotem zagranicznym - wyrażanie zgody na utworzenie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnouczelnianej, fundacji lub spółki handlowej, prowadzących działalność usługową, szkoleniową lub naukową
- wyrażanie opinii społeczności akademickiej Uczelni oraz opinii w sprawach przedłożonych przez Rektora, radę wydziału albo co najmniej jedną trzecią statutowego składu Senatu
- ustalanie zasad nabywania, zbywania i obciążania papierów wartościowych
w zakresie nieuregulowanym w przepisach o finansach publicznych oraz o obrocie papierami wartościowymi - uchylanie uchwał rad wydziałów sprzecznych z ustawą, niniejszym Statutem, uchwałą Senatu i innymi przepisami wewnętrznymi Uczelni lub naruszających jej ważny interes
Rady wydziałów w składzie:
- dziekan jako przewodniczący i prodziekani
- wybrani przedstawiciele: nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów oraz pracowników niebędących nauczycielami akademickimi w proporcjach określonych w Statucie
Podstawowe kompetencje rady wydziału:
- ustalanie ogólnych kierunków działalności wydziału
- uchwalanie – zgodnie z wytycznymi Senatu i po zasięgnięciu opinii wydziałowego organu samorządu studenckiego – programów studiów, w tym planów studiów
- uchwalanie – zgodnie z wytycznymi Senatu i po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu doktorantów – planów i programów studiów doktoranckich;
- uchwalanie – zgodnie z wytycznymi Senatu – planów i programów studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających
- uchwalanie planów rzeczowo-finansowych wydziału i ustalanie zasad gospodarowania środkami przydzielonymi wydziałowi
- ocena działalności dziekana oraz zatwierdzanie rocznego sprawozdania dziekana z działalności wydziału, w tym sprawozdania finansowego
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją procesu dydaktycznego i właściwą jakością kształcenia na wydziale
- nadawanie stopni naukowych
- ustalanie szczegółowych zasad odbywania na wydziale studiów według zasad indywidualnego planu studiów i programu kształcenia
Rada wydziału ponadto:
- sprawuje pieczę nad działalnością naukową wydziału oraz rozwojem naukowym kadry
- dba o wysoki poziom etyczny pracowników i studentów wydziału oraz wypowiada się w sprawach naruszania etyki zawodowej
- ocenia współpracę naukową wydziału z zagranicą
- opiniuje wnioski dotyczące obsady stanowisk kierowniczych jednostek organizacyjnych wydziału
- podejmuje uchwały, wyraża opinie i występuje z wnioskami w innych sprawach przewidzianych w ustawie i Statucie, a także w sprawach wniesionych przez dziekana
Organy jednoosobowe – rektor i dziekani
Rektor
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Koruba
kompetencje:
- kierowanie działalnością Uczelni i reprezentowanie jej na zewnątrz
- podejmowanie decyzji dotyczących mienia i gospodarki Uczelni
- sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną i badawczą
- sprawowanie nadzoru nad administracją i gospodarką
- opracowywanie i realizacja strategii rozwoju Uczelni
Rektor kieruje działalnością Uczelni przy pomocy czterech prorektorów:
Prorektor ds. Ogólnych
-
dr hab. inż. Izabela Krzysztofik, prof. PŚk
kompetencje:
- kieruje aktualizacją i wdrożeniem zasad decentralizacji zarządzania i wewnętrznej gospodarki finansowej
- sprawuje nadzór merytoryczny nad funkcjonowaniem systemu informatyzacji zarządzania,
- sprawuje nadzór nad optymalizacją struktur administracji
- koordynuje przygotowywanie materiałów i dokumentów dla Senatu oraz komisji senackich i rektorskich
- czuwa nad aktualnością i monitoruje wdrażanie uchwał Senatu i zarządzeń Rektora
- zapewnia sprawne działanie obsługi organizacyjno-prawnej
- kieruje polityką zakupów aparaturowych
- nadzoruje wydatkowanie środków budżetowych oraz pozadotacyjnych na działalność podmiotów zgrupowanych w Pionie
- sprawuje nadzór funkcjonalny w zakresie efektywności ekonomicznej Komputerowych Sieci Regionalnych
- nadzoruje funkcjonowanie Centrum Sportu
- patronuje Chórowi Akademickiemu, dba o jego rozwój i wspomaga realizację zamierzeń artystycznych zespołu
- organizuje, koordynuje i nadzoruje działania w celu utrzymania trwałości projektów (w tym wskaźników rezultatu) współfinansowanych ze środków europejskich w latach 2007 – 2014
- organizuje, koordynuje i nadzoruje działania związane z realizacją projektów infrastrukturalnych finansowanych z UE
Prorektor ds. Studenckich i Dydaktyki
- prof. dr hab. Artur Maciąg, prof. PŚk
kompetencje:
- czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego
- nadzoruje całość spraw związanych z ustalaniem i rozliczaniem pensum dydaktycznego i polityką realizacji godzin ponadwymiarowych
- nadzoruje funkcjonowanie na Wydziałach systemu oceny jakości kształcenia
- nadzoruje opracowanie i realizację programów kształcenia na kierunkach studiów
- nadzoruje organizację i przebieg rekrutacji na studia
- inicjuje pozyskiwanie środków z programów UE i EOG na realizację projektów dydaktycznych i studenckich, (z wyłączeniem programów ERASMUS+ i CEEPUS), zapewnia pomoc w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej oraz nadzoruje realizację projektów
- kieruje pracami nad Regulaminem Studiów i sprawuje nadzór nad jego przestrzeganiem
- współtworzy politykę pomocy materialnej dla studentów, uczestniczy w procesie podziału środków funduszu pomocy materialnej oraz kieruje pracami nad projektem Regulaminu Pomocy Materialnej
- nadzoruje prawidłowość sporządzanej dokumentacji związanej z wypłatą stypendiów i zapomóg z funduszu pomocy materialnej
- nadzoruje działania związane z zapewnieniem warunków bytowych studentów, a także sprawuje ogólny nadzór nad funkcjonowaniem studenckiej bazy socjalnej
- zapewnia informację o warunkach ubezpieczenia studentów i doktorantów, w tym ubezpieczenia zdrowotnego osób niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, i nadzoruje realizację obowiązków Uczelni w tym zakresie
- wspomaga inicjatywy środowiska studenckiego w zakresie działalności naukowej, kulturalnej i sportowej
- nadzoruje wydatkowanie środków budżetowych oraz pozadotacyjnych na działalność podmiotów zgrupowanych w Pionie
- podejmuje starania dla uzyskania środków na zadania związane z działalnością Pionu, w tym szczególnie utrzymania i rozwoju bazy socjalnej i kulturalnej studentów; koordynuje przygotowanie niezbędnej dokumentacji
- współpracuje z Samorządem Studenckim przy podejmowaniu przedsięwzięć remontowych i inwestycyjnych dla rozwoju studenckiej bazy socjalnej, kulturalnej i sportowej
- nadzoruje organizację imprez studenckich, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa imprez masowych
- uczestniczy w tworzeniu programów wspierających funkcjonowanie absolwentów PŚk na rynku pracy oraz przygotowywanie studentów do tej roli
- uczestniczy w tworzeniu programu działania i nadzoruje pracę Centrum Kształcenia Ustawicznego
- sprawuje nadzór merytoryczny nad funkcjonowaniem Uniwersytetu Otwartego
Prorektor ds. Nauki i Rozwoju
-
dr hab. inż. Włodzimierz Makieła, prof. PŚk
Prorektor ds. Badań i Współpracy z Podmiotami Zewnętrznymi
- prof. dr hab. inż. Marek Iwański
Dziekani
Wydziału Budownictwa i Architektury
- dr hab. inż. Grzegorz Świt, prof. PŚk
Dziekan Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki
- dr hab. inż. Roman Deniziak, prof. PŚk
Dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki
- prof. dr hab. inż. Tomasz Kozłowski
Dziekan Wydziału Mechatroniki i Budowy Maszyn
- dr hab. Jakub Takosoglu, prof. PŚk
Dziekan Wydziału Zarządzania i Modelowania Komputerowego
- dr hab. inż. Dariusz Bojczuk, prof. PŚk
Kompetencje dziekana:
- dziekan kieruje wydziałem i reprezentuje go na zewnątrz, jest przełożonym pracowników zatrudnionych na wydziale oraz przełożonym i opiekunem studentów i doktorantów wydziału
- podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania wydziału, nie zastrzeżone dla innych organów Uczelni lub kanclerza
- kieruje gospodarką finansową wydziału na podstawie planu rzeczowo- finansowego i w ramach posiadanych środków
- określa zakres obowiązków prodziekanów
- sprawuje nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych wydziału
- ustala, w porozumieniu z kierownikami jednostek organizacyjnych, obsadę zajęć dydaktycznych realizowanych na wydziale
Dziekan ponadto:
- dba o przestrzeganie prawa oraz porządek i bezpieczeństwo na wydziale
- organizuje proces kształcenia, zabezpieczając w ramach planu rzeczowo-finansowego środki i obsadę kadrową
- na wniosek Rektora dziekan składa Senatowi sprawozdanie z realizowanej polityki kadrowej, działalności naukowej i rozwoju wydziału;
- organizuje studia podyplomowe i kursy dokształcające
- opracowuje strategię rozwoju wydziału zgodną ze strategią Uczelni
Data utworzenia: 1.10.2020 @ 12:07 | |
Informację wytworzył: Kordian Myszkowski | Dział Organizacyjno-Prawny |